Hopp til hovedinnhold
Tilbake

Hvordan utnytte kompetanse bedre? Mange ledere antar at kompetansen til de ansatte nærmest automatisk vil bli brukt. Det stemmer ikke.

To menn prater og ler

Publisert 29.06.2021

Skrevet av Klara Vatten

Foto Unsplash

Metode for å forbedre Faktor 4 - Bruk av kompetanse

Dette er et utkast fra boken Oppfølging av 10-FAKTOR - metoder og verktøy av Pål Tanggaard fra Lent.

Kompetansemobilisering handler om hvordan den enkeltes kompetanse og erfaring blir brukt på best mulig måte både for egen del og for organisasjonen. Ifølge Linda Lai (2013) har mange ledere en antakelse om at kompetansen til de ansatte nærmest automatisk vil bli brukt. Likevel viser flere undersøkelser at dette ikke er en realitet (Fletre og Frydenlund 2016). Det er derfor viktig å ha konstruktive samtaler om hvordan kompetansen til den enkelte kan tas i bruk på måter som gagner den enkelte medarbeider, organisasjonen og brukere/innbyggere.

Kompetansemobilisering

Hva og hvorfor

Målet med denne metoden er at medarbeiderens kompetanse skal bli anvendt mer og oftere, slik at den skaper verdi og mening både for den ansatte og for organisasjonen og dens brukere. Å jobbe med kompetansemobilisering vil som oftest måtte gjøres sammen med nærmeste leder, men det er også mulig å gjøre deler av dette arbeidet i grupper av medarbeidere som jobber ganske tett med hverandre.

Det kan også være naturlig å ta opp temaene fra skjemaet under i medarbeidersamtaler.

Antall deltakere: Denne oppgaven gjør deltakeren sammen med nærmeste leder, eventuelt en medarbeider som vedkommende har tillit til og som kan hjelpe hun/han til å bruke mer av kompetansen sin.

Materiell: Kopi av skjemaet for kompetansemobiliserings og penn til å notere. Det er også fint å fylle ut skjemaet digitalt for å kunne revidere det etter en stund.

Tid: Til sammen 30–40 minutter.


Hvordan: individuelt eller i par

Start med å fylle ut skjemaet under, alene eller helst sammen med nærmeste leder (eventuelt en annen person som kan hjelpe deg til å ta i bruk mer av din kompetanse). Her kartlegges hva den enkelte ansatte har av kompetanse, både den som er i bruk og ev. annen kompetanse/erfaring hun besitter, samt hva hun ønsker å ta i bruk mer. Målet er å lage en plan for hvordan den ubrukte kompetansen kan tas i bruk.

Et eksempel

En mellomleder på en skole har journalistutdanning. Hun besitter en kommunikasjonsfaglig bakgrunn som hun gjerne ønsker å bruke. Gjennom en slik kartlegging kan dette komme tydeligere fram, og det kan lages en plan for hvordan kompetansen hennes kan tas i bruk. For eksempel kan hun skrive flere av de månedlige nyhetsbrevene fra skolen, eller hun kan kontakte mediene for å få fram positive historier fra skolen for å bygge skolens omdømme.

Mulig øvelse i plenum: Selv om det er mest naturlig at denne metoden brukes sammen med nærmeste leder eller en annen person som kan bidra til at den enkelte medarbeider får bruke kompetansen sin på nye måter, så er det også mulig å løfte fram noen ideer i plenum eller i mindre grupper. Kanskje får noen av kollegene gode ideer til hvordan andre medarbeidere kan ta i bruk sin utbrukte kompetanse?