Hopp til hovedinnhold
Tilbake

Hvordan lykkes med 10-FAKTOR? Tips for en god gjennomføring.

Mann på fjelltopp ser ut over fjord

Publisert 22.06.2021

Skrevet av Klara Vatten

Foto Unsplash

Hva skal til for å lykkes med 10-FAKTOR?

Når man jobber med 10-FAKTOR, er det flere fallgruver man kan gå i. Heldigvis finnes det også suksesskriterier man kan lene seg på. Denne artikkelen vil fortelle deg det du trenger å vite om begge delene, slik at du best mulig kan lykkes med 10-FAKTOR-arbeidet i din organisasjon.

Suksesskriterier

Når man jobber med 10-FAKTOR er det tre ting man bør ha på plass; forankring på de enkelte enhetene, inkludere 10-FAKTOR i øvrige utviklingsarbeid og utvikle egne handlingsplaner for hver enhet.

En tydelig forankring og diksusjon på de enkelte enhetene fører til at alle i enheten har en god forståelse for undersøkelsen, begrepene og hvordan dette kan brukes fremover. Å lære opp, motivere ledere og medarbeidere til bruk av medarbeiderundersøkelsen er en viktig del av forankringen.

Ved å inkludere 10-FAKTOR i øvrige utviklingsarbeid og handlingsplaner i kommunen, gjør at nytteverdien i medarbeiderundersøkelsene blir tydelig for øvrig organisasjons- og ledelsesutvikling. I denne forbindelsen er eierskap i kommunens ledelse viktig.

Bruk tid på å følge opp resultatene fra undersøkelsen og diskutere betydningen av dem for enheten. Hver enhet bør utvikle egne handlingsplaner med tiltak og fordele ansvar for å følge opp tiltakene, slik at det gjøres i praksis.

Fallgruver

Det finnes også kjente fallgruver ved gjennomføring av 10-FAKTOR. De tre største er: dårlige erfaringer med medarbeiderundersøkelser, krevende å holde trykket oppe og at enheter med kode resultater kan se mindre nytte. La oss se nærmere på disse tre fallgruvene.

Medarbeidere i kommunen kan ha dårlige erfaringer med medarbeiderundersøkelser og kan stille seg negative til en slik undersøkelse. Det er dermed viktig å kommunisere hvordan 10-FAKTOR skiller seg fra andre undersøkelser, formålet og hvordan det vil følges opp, slik at betydningen for eget arbeidsmiljø blir tydelig.

I etterkant av gjennomføringen og i første workshop med oppfølging av resultatene, kan det være krevende å holde trykket oppe i 10-FAKTOR-arbeidet. Uten systenatisk oppfølging av tiltakene kan det bli lenge med to år mellom hver undersøkelse og nytt fokus på dette.

Enheter med gode resultater kan se mindre nytte av å følge opp resultatene i etterkant av undersøkelsen. Manglende "sense of urgency" gjør at det er krevende å prioritere å jobbe med videre i utviklingsarbeid når andre oppgaver tar oppmerksomheten i hverdagen.